PINJAM DUIT DULU

Bace koran hari Kamis, tanggal 22 Januari 2009, rase kesal ade, benci pun ade, terucap di bibir.. alaaammmaaaakkkk.... gile...... gile...... kerje gile ... ape betul anggota DPRD Kota Tanjungpinang dah tak punye duit?? sampaikan pinjam, kalau sikit-sikit mungkin bise dibayar dengan gaji, tapi ini dah sampai puluhan juta, Yaaa ampun ade juge yang pinjam ratusan juta. Betul tak tu?? tapi kenape duit APBD yang dipinjam?? pinjam lah tempat lain, duit APBD untuk pembangunan daerah, kalau pun ade sisenye, balikkan lah ke negare.

Banyak pulak duit yang dipinjam, total-total semuenye 1,3 Milyar, itu kejadiannye tahun 2005, dah sampai pun ke meja hijau, cukup lame, dah lewat 3 tahun. Pakai pulak alasan miskin, betul tak anggota Dewan miskin?? Macam tak percaye saje. Janganlah pakai tak tau pulak itu duit negare, DPRD Kota Tanjungpinang yang mengesahkan APBD, tapi die-die pulak yang pinjam, seharusnye ini tak boleh terjadi, duit itu seharusnya digunakan untuk pembangunan daerah, bukan untuk keperluan pribadi. Kite saje yang nak pinjam duit harus ke pegadaian, itu pun kalau ade yang digadai, atau ke Bank, tapi ape jaminan di Bank. Anggoat dewan ini tinggal bilang ke bendahara dewan, terus dapat pinjaman, ade jaminan tak?? rase-rase sayelah tak ade. Yang bikin heran, anggota Dewan tak tahu kalau itu duit negara?? ade kan patut anggota Dewan tak tau itu duit negara, kalau tak tau macam mane boleh pinjam sebanyak itu?? Bendehare pun pandai-pandai pinjamkan, berani betul. Macamlah duit itu duit die. Akhirnye kene tuduh kasus korupsi. Seandainye pun tak tahu itu duit negare, apa saje kerje dekat dalam gedung, APBD disahkan DPRD, kemana pergi duit itu pun jelas tertulis dalam APBD. Laporan pertanggungjawaban penggunaan APBD pun ade, bile lah ade anggota Dewan tak tahu itu duit negara, perlu dipertanyekan duduk di kursi dewan, kalau pun dah ade niat nak rase lagi duduk di periode berikutnya, lebih baik tak usah, karena tak tahu ape-ape soal APBD.
Ade juge berite baiknye, katenye dah dikembalikan duit itu, tapi ade juge yang bilang belum, kalau lah pas duit itu, negare tak rugi, bile kurang negare rugi. Sebentar lagi dah nak habis mase jabatan di Dewan, jangan didiamkan, yang belum balikkan duit, harus dikejar terus, jangan nak sedap-sedap pakai duit.

Tapi soal rugi atau tidak negare lainlah ceritenye, duit negare bukan untuk dipinjamkan, duit negare punye negare. Kalau lah ade undang-undang duit negare tidak boleh dipinjamkan artinye anggota dewan salah, karene dah pakai duit negare. Terus kalau dah salah nak diapekan?? tak tahu lah, entah salah atau tidak, kite tengok saje perkembangannye.

Komentar

  1. yaaahh.. ujung-ujungnya duit :) UUD

    Salam

    BalasHapus
  2. UUD = ujung ujung nya duit ya...
    bang link ku kok gak ada...?

    BalasHapus
  3. UUD = Ujung Ujung nya Duit ya...
    bang link ku kok gak ada...???

    BalasHapus
  4. Waduh pake bahasa Betawi Ye Bang...

    Hoihohoho//


    Rada ra da ga mudeng saya ...

    By the way salam kenal dari Bocahbancar...

    BalasHapus
  5. kaciann......kalau jd anggota dewan hanya miskin terus..ngapain mereka yg skrang duduk di dewan nyalonkan diri lageee....

    BalasHapus
  6. Bahasa Melayu Yaw..

    Maav yaw OK..

    Salam...

    BalasHapus
  7. Pinjam, lalu dikembalikan. Wajarkan ? Yang tak wajar, kalau yang dipinjam itu uang Republik ini !

    BalasHapus

Posting Komentar

Postingan populer dari blog ini

PANTUN UNTUK ACARA PERKAWINAN ADAT MELAYU

PANTUN TEPUNG TAWAR

MIE REBUS, MIE KUAH ATAU MIE LENDIR