UDANG DIBALIK BATU

Ganjul berjalan tergopoh-gopoh menuju kedai Mak Yus yang saat itu sedang ramai. Ganjul meminta secangkir kopi pahit. Orang-orang yang berada di dalam kedai, terheran-heran melihat Ganjul, baju basah oleh keringat.
“Ade ape Ganjul” tanya Pak Alang.
“Sebentar dulu Pak Alang, aku hirup kopi Mak Yus ini dulu, nanti aku cerite” Setelah menghirup beberapa teguk. Ganjul melihat orang-orang di kedai, dan mulai bercerite.
“Aku tadi lihat si Sikam, Kepala Keamanan kite, lagi cari si Tokan, tak tau ape sebabnye”
“Tokan kan tu budak besar panjang yang punye proyek bangun jembatan kite tu kan” kate Pak Alang.
“Iyelah..siape lagi” balas Ganjul.


“Ade yang tak kene lah tu....” menyahut pulak Andak dari dalam kedai.
“Aku lihat tadi muke Sikam macam nak makan orang, ngerii..” Ganjul melanjutkan cerite. “Tak liat kiri kanan lagi, langsung die pergi ke tempat Proyek tu”.
‘Tapi setau aku, si Tokan itu tak de di situ, die pergi ke luar kota, nak beli barang bangunan untuk bangun Jembatan itu” kate Andak.
“Eh..ndak..kau tau dari mane..” sanggah Barak pulak.
“Taulah aku, kan kemarin ade kapal datang” balas Andak
“Iye tak iye pulak...” kate Barak lagi.
“Terus ape lagi Njul” tanye Muspin pulak
“Aku liat Sikam, bercakap-cakap dengan beberapa orang di dekat Proyek itu, tangan die dah macam orang baca puisi, nunjuk sana sini, yang lain hanya menganggguk-angguk”
“Aku rasa ade yang tak kene, kite liat dalam beberapa hari ini, aku yakin pasti ade yang disuruh datang ke Markas si Sikam ini” sahut Bintih.
“Betul kate kau Bintih, kite lihat, jangan lupa kasi tau bile ade perkembangan” tambah Samsir.
“Mak Yus, aku utang dulu ya Mak, secawan kopi aje” pinta Ganjul ke Mak Yus.
“Kau ni Njul, sikit-sikit utang, kalau tak bayar, awas kau nanti” balas Mak Yus.
Beberap hari kemudian gemparlah seisi kampung, telah ade beberapa orang yang keluar masuk di Markas si Sikam. Tak tau ape sebabnya. Orang-orang kampung hanya menduga-duga. Sebulan dua bulan tak ade kaber berite, sunyi sepi senyap.

Selanjutnya......

Tinggalkan Jejak

 

Pengunjung

Ikut Donk......

Tukaran link ....



Silahkan Copy Kode Dibawah Gambar Untuk Tukar Link


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Bintan Island Blogger Community

Tg.Pinang--Kepulauan Riau