TIDAK GRATIS, TAPI MAHAL

Dimane bumi di pinjak, di situ langit di junjung, untuk posting kategori Tanjungpinang, saye gunekan Bahase Melayu, mohon maaf lah untuk para pembace (blogger), bile-bile ade yang tak paham atau tak ngerti.

Ceritenye macam ini lah..maksud hati nak ikut dukung lah gerakan SIAK (Sistem Informasi Administrasi Kependudukan) di Kota Tercinta, niat nak buat KK (Kartu Keluarga) semue dah disiapkan, lalu pergilah ke Kantor Kelurahan, tengok kiri, tengok kanan, nampak semue sebuk same kerjenye, sampai nak tanya pun tak tau dimane, nampak ibu-ibu duduk depan meja, tapi tak tahu ape yang dibuat, ntah ape yang di tunggu, nampak hanye pegang map saje. Yang lain masih ade tecegak diluar, tak ade tempat nak duduk.


Papan pengumuman pun tak de, ape saje syarat-syarat nak buat KK pun tak de same sekali. Nak daftar pun tak tau dimane, dalam hati bertanye-tanye, macam ini kah kerje pelayanan pemerintah kepada masyarakat?? Seharusnye dibuatlah betul-betul, dimane nak daftar, terus selanjutnye kemane. Jadi beranikanlah diri tanye, macam mane nak buat KK, jadi tanyelah kepade pegawai yang ade di situ macam mane nak buat KK. Lalu dikasi lah form (formulir) untuk diisi, dikasi tau katenye awak isi ini..lalu ini..dan ini..ini, setelah di isi diserahkan, tapi masih kurang, ini belum di isi, ini juga, dalam hati, ini pegawai macam mane, tadi suruh ini saje di isi, sekarang ini lagi, tak mau banyak tingkah, ikut lagi lah, tapi sekali ini tanye mane yang tak jelas, daripade sakit hati, setelah dah siap di isi, dikasi lah kepade pegawai itu, “dah siap, terus bayar Rp. 20.000,00 (dua puluh ribu), nanti 3 minggu lagi awak datang cek dah siap ape belum”…… alamak !! kene bayar pulak, trus 3 minggu baru siap……. lame betul …………… betul ke selame itu???.

Urusan bayar ber bayar tak apelah, mungkin ganti blanko yang dicetak, biar balek modal, tapi yang jadi masalahnye “bayar tak ade kwitansi”, terus kemana duit yang dikasi semue orang yang buat KK itu. Kelurahan menampung banyak RT dan RW, nah bise lah kite bayangkan berape banyak duit masuk bile buat KK. Bayar bile ade kwitansi tak apelah, yang tak ade ini yang harus ditanyakan, tak cukup ke gaji pegawai PNS dikelurahan?? Tapi ape betul, bayar Rp. 20.000,00 buat KK ?? resmi ape tidak?? Tapi itulah kenyataan, tak ade yang gratis.


1 komentar:

  1. kalo aye mending bayar aje cepe ribu, biar kaga ribet di suruh mandar mandir gak karuan.

    BalasHapus

Tinggalkan Jejak

 

Pengunjung

Ikut Donk......

Tukaran link ....



Silahkan Copy Kode Dibawah Gambar Untuk Tukar Link


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Bintan Island Blogger Community

Tg.Pinang--Kepulauan Riau