MONUMEN PAHLAWAN RHF

Untuk mengenang jase Pahlawan di buatlah Monumen Nasional Pahlawan Perjuangan Raja Haji Fisabilillah (RHF), niat yang mulie sekali, proyek pun dibuke, lelang pun dimulailah, pemenang pun akhirnya dapatlah, terus mulailah sibuk bangun monumen. Letak monumen yang dibangun pun strategis, di ujung tanjung (dulu tanjung buntung namenye..macam itu lah orang-orang sebut), dan bile kite berdiri tecegak, nampaklah pemandang laut, Pulau Penyengat dan sunset, bile dah malam pun tempat ini gelap dan remang-remang.


Monumen dah siap dibangun, tinggi 28 M, nampak cantik kan?? Cube tengok gambar dibawah ini, monumen tegak berdiri dengan gagah untuk mengenang kepahlawanan Raja Haji Fisabilillah (1782-1784).
Setelah beberapa tahun berdiri, tak lame kemudian salah satu patung yang berdiri jatuh kene angin ribut (ntah dibuat dari bahan ape patung-patung itu), tinggal lah 4, dan setelah dirunding-runding , diturunkan lah ke empat patung yang tersisa.

Dengar-dengar nak diganti dengan lambang buku, keris dan meriam, tapi sampai sekarang, senyap aje, masih saje kosong. Padahal rencane nak diganti di tahun 2006, sekarang dah 2009. Tak kan lah selame itu. Dah sampai 3 tahun pun masih belum diganti juge (gambar terakhir diambil Januari 2009). Dan sekarang pun bile kite jalan-jalan ke monumen itu, nampak liat macam tak terurus, dinding tembok di coret-coret lah pake pilox, banyak beling/kace bekas botol-botol miras berserak-serak, papan name pun dah nak lepas, kalau pun nak bangun, bangun lah dulu yang bagus sikit.

Bile malam disekitar monumen tempat kumpul untuk para pemabok (padahal kantor Satpol PP untuk Bomba tak jauh dari situ), kate orang teriak pun masih terdengar lah. Kalau dah jadi macam ini kan hilang kesan monumen nasional kepahlawanan. Bile dah macam ini sape yang nak bertanggungjawab ?? Jangan kite tolak sane tolak sini. Monumen dibuat untuk mengenang pahlawanan nasional, sudah jadi kite semue lah masyarakat Kepri bertanggungjawab, bersame-same lah kite jage monumen, jangan dibiarkan begitu saje, sayang duit habis buat bangun monumen itu. Pemerintah pun jangan diem aje, dah 3 tahun tak kan dibiarkan kosong macam itu. Sayembara untuk diganti patung pun dah dibuat, dah ade pun pemenangnya, jadi nak buat ape lagi, cepat-cepatlah bangun. Bile dah bagus dan cantik, kan kite juge yang senang. Ditunggu realisasi nya Ibu Walikota Tanjungpinang.

3 komentar:

  1. wah adek kecil itu siap ya..
    cakepnya...

    BalasHapus
  2. klo patungku yang dipasang bagaimana bang?....

    BalasHapus
  3. Numpang nyorett ah..., heheheee....

    makasiy udh ke tempatku yak om...

    BalasHapus

Tinggalkan Jejak

 

Pengunjung

Ikut Donk......

Tukaran link ....



Silahkan Copy Kode Dibawah Gambar Untuk Tukar Link


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Bintan Island Blogger Community

Tg.Pinang--Kepulauan Riau