JALAN POTONG

Beberape minggu yang lalu jumpe lah aku dengan kawan, tanye-tanye kabar, dan ape yang dibuat sekarang, cerite punye cerite, die kerja di kantor yang urus perdagangan bebas. Baru saje jalan 1 bulan, dan masuk 2 bulan katanye. Aku heran macam mane die boleh masuk padahal hari-hari kemaren masih duduk same, ngopi same. Selidik punye selidik, die bilang, aku dibantu orang, die pun bilang lagi, banyak yang macam aku…ambooii sedap nye, tak ade tes ini, tak ade tes itu, langsung masuk kerje. Aku pikir ini dah rezeki die. Ade pule cerite dari rumah, tetangge bilang ade saudaranye kerje di situ juge, die pun same di bantu orang. Rupenye Nepotisme belum bise dihapus, masih ade, dan mungkin juge sudah menjadi budaye.

Denger cerite kawan dan dari tetangge tadi, naik spanning (panas) juge, geram, kesal, rase nak marah, tapi nak marah kemane?? cerite diblog saje lah. Di kantor itu banyak pejabat penting, kan sayang rusak citra karena faktor kecil. Mungkin ade juge yang tau proses macam ini, tapi malas nak cakap, saye tau, dan tak nak diamkan, karene untuk bayar gaji orang itu pakai duit rakyat alias duit APBD. Nah yang macam ini patutlah ditanyekan, tapi nak tanye kemane?? Harus jelas, karene masyarakat punye hak yang same, same-same nak cari makan, jadi berilah kesempatan. Jadi jangan nak maen tarik orang, bantu orang duduk terus kerje. Kalau perusahaan sendiri, suke-suke lah. Duit-duit sendiri.

Banyak juge cerite yang aku dapat dan liat sendiri, due temen aku pun macam gitu, main titip, terus tak lame kemudian proses jadi PNS, 2 lagi temen pun same, tak ade penerimaan ini itu, tau-tau dah pakai baju dinas PNS. Mungkin dah nasib orang-orang itu. Tapi care itu yang tak berkenan, selagi berkuase manfaatkan kekuasaan. Selagi bise kenape tidak. Selagi tak ade yang protes, jalan terus. Tapi paling tidak begitulah mental para birokrat belum bise profesional, masih memandang hubungan darah. Masih ade yang memanfaatkan jabatan dan fasilitas. Sampai kapan nak macam ini terus.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

PANTUN TEPUNG TAWAR

TIDAK GRATIS, TAPI MAHAL

YMAIL.COM..Y7MAIL.COM...ROCKETMAIL.COM